יום שני, 1 בפברואר 2010

עץ של הפתעות

ט"ו בשבט מלבד היותו חג לאילנות, כבר מספר שנים הוא גם עבורינו "חג התעודות" אם אפשר לקרוא למאורע הזה חג....
וכבכל שנה מגיעות הביתה 3 תעודות מונחות להן בשקית ניילון אחוזות בידיים קטנות יותר ופחות ומושטות אלינו בגאווה. אני כולי תקוה שאכן גם בגיל קצת יותר גדול כשההורמונים עובדים והדבר האחרון שיש בראש הם הלמודים, עדיין מאורע התעודות יישאר בגדר חג ובגדר גאווה( כנראה שזה יהיה תלוי במה שיהיה כתוב שם בתוך התעודה).
ואכן עם בואו של החג מתחילים לחוש את האביב, הימים מתחילים להתארך, אפילו ניתן להבשם מריחם המשכר של ההדרים,שאין שני לו.
אם מתיחסים לזוית הקלאסית של החג הרי שסמלי החג הזה הם: שקדיות פורחות, שעל אף שפריחתן מלהיבה (ואכן עושר הפרחים הקטנים בגווני לבן וורוד בהיר אכן מרהיב עד מאד), כבר לא ניתן לחדש הרבה אם אראה תמונה של שקדיה דוקא, נטיעות, עוד לא נטענו השנה , וסביר כי נעשה זאת השבוע ואכן יש בזה מראה קצת חלוצי לראות את כל האנשים אוחזים בידיהם מעדרים או כלי אחר וטומנים צמח רך באדמה ופירות יבשים, שאני מלבד שקד שקדוני (מי שהיה לו ילד בגן הילדים יודע במה מדובר, אח של תמר תמרוני), משאירה אותם בצלחת שאחרים יאכלו , כי עבורי זה איך לומר בריא מדי ופשוט לא טעים.
אני בחרתי להתיחס לחג קצת אחרת אז בסימן חג האילנות בחרתי להתיחס לאילן דוקא מזווית אחרת, אחרי שננטע והושקה והשריש ושלח ענפים והוציא עלים והפך לעץ גדול אשר עושה אפילו צל ומניב הפתעות במיוחד בימי הולדת.
כן כמו בשיר של דליה פרידלנד....זרעים של מסטיק: לנטע ולי יש סוד נחמד ,שעוד לא גילינו לאף אחד, אנחנו זרענו מתחת לפלסטיק, זרעים של מסטיק זרעים של מסטיק.... וכמו בשיר של חוה אלברשטיין עץ של כוכבים: לסבי ישנה חצר ועץ אחד מופלא בה, אין כמוהו בעולם, כך אומר לי סבא, לא פירות צומחים עליו כי הרי ממילא, הפירות סופם לנבול מי צריך את אלה?
לנו בחצר צומח עץ של הפתעות....
פעם קראתי על הרעיון הזה איפושהו, אולי בספר של ליאת תימור אם אינני טועה ואימצתי את הרעיון הנפלא הזה בשמחה רבה.
מאז העץ הזה הניב כבר כמה פעמים הפתעות וממתקים ובכל פעם המראה הקסום הזה של עשרות הפתעות עטופות בנייר צלופן שקוף משתלשלות מן העץ באורכים שונים , עושה את המלאכה מחדש.
במקום לקבל שקית יומהולדת בסופה, ובתוכה ההפתעה, הרבה יותר נחמד להגריל את ההפתעות לבד. כמובן שבכדי שיהיה סדר והילדים לא יתלשו סתם כך את ההפתעות הדבר נעשה תוך כדי משחק בסגנון פרה עוורת. דהיינו ילד נעמד לפני העץ, מתבונן בהפתעות לרגע קט, ואז נסגרות עיניו ע"י חתיכת בד, מסובבים אותו שלוש פעמים ( שגם אם כיוון למטרה מסוימת הוא כבר איבד את חוש הכיוון) ושולחים אותו אל העץ. בפעם הראשונה של הסבב השיטה היא נגעת נסעת, דהיינו הדבר הראשון בו הוא נוגע הוא שלו. בסבב השני כאשר כל ילד כבר עשה סבב אחד עם עיניים עצומות , אני פחות אכזרית ומאפשרת סבב פתוח, דהיינו אתה רואה מה אתה לוקח.
הוראות חשובות בנוגע לעץ:
1. על ההפתעות להיות מגוונות ורבות ( אני עושה בין שניים לשלושה סבבים ביומהולדת). אני בדרך כלל שמה מחקים, פנקסים, עפרונות, מדבקות, סרגלים, ארנקים , עגילים וצמידים(מעשה ידיי), חשוב שהכל יהיה צבעוני ומרהיב.
2. מלבד הפתעות אני גם שמה ממתקים כגון שוקולדים, סוכריות על מקל. לא מומלץ לשים שוקולדים אם הילד נולד בחודשי הקיץ ועורכים את היומהולדת בחום.... די מבאס להגריל עיסת שוקולד.
3. מי שבעד שוויוניות מוחלטת העץ הזה לא בשבילו. לא כולנו שווים וכך גם ההפתעות, ממילא לכל אחד טעם אחר וכל עוד יש אלטרנטיבות רבות לא יצא שמישהו ממש לא מרוצה, ואם יצא אז סביר שזה בגלל האופי הלא מרוצה שלו הבסיסי ולא בגלל המתנות. ואם כל המתנות תהינה שוות אז איפה אלמנט ההפתעה והענין???
4. כאשר מדובר בחבורת תרנגולים זכרים בגיל הלא ממושמע במיוחד רצוי לא להעמיד אותם בפיתוי ולא לשים את ההפתעות בתחילת היומהולדת, אלא לשלח אותם לאנשהו (חפש את המטמון, טיול) ואז להכין להם את ההפתעה, אם אין לאן לשלח עדיף להחביא את העץ. רחוק מהעין פחות מפתה לגעת לפני הזמן.



בעיני זהו רעיון נפלא וכפי שמראות התמונות החגיגה היא גדולה. מומלץ מאד....

ועוד בעיניני עצים פעילות מסוג אחר ששמעתי עליה לפני מספר שבועות וחשבתי בליבי שהיא נפלאה להעביר לילדים במסגרת ביתית או בית ספרית ועוד אעשה אותה בעתיד.
יוצרים מספר עצים: עץ התודה, עץ חברות, עץ הכבוד, עץ ואהבת לרעך כמוך, עץ ושמחת בחלקך וכמובן ניתן להוסיף עצים כיד הדמיון. הרעיון מאחורי העצים הללו שהילדים ירשמו חוויות שלהם בנושא העצים יבואו וידביקו את הדף על העץ ויספרו, מורה שעשתה פעילות שכזו בבית הספר אמרה שלא יאמן אילו דברים הצליחו להוציא העצים הללו מן הילדים, נשמע מסקרן מאד.

8 תגובות:

  1. הרשומה הזאת כל כך מתוקה החל מהידיים הקטנות המושטות בגאווה עם התעודה! (בתור אמא לגדולים אני לא רוצה לבאס אותך אבל...זה באמת עובר עם ההורמונים..:-)), דרך זרעים של מסטיק והמחשבה על השיר הזה שמתנגן לי בראש, וכלה בהפתעות יום ההולדת התלויות - מקסים מקסים מקסים!!!

    (ובהזדמנות זו רוצה להודות לך על ההזדהות עם העצב של הקיפוד והפרידה - את פשוט קלטת אותי בול...ריגשת אותי, והמון תודה!)

    השבמחק
  2. הרעיון מגיע לי בדיוק בדיוק בזמן
    תודה רבה
    אם יהיה מזג אויר יפה מאמצת זאת ליום ההולדת של בתי

    השבמחק
  3. רעיון יפיפה!
    שמרתי ליישום ביומולדת הבא.
    תודה!

    השבמחק
  4. איזה יופי של רעיון!
    ממש מדליק!

    כל הכבוד!

    ננה_בננה

    השבמחק
  5. נראה לי רעיון מדהים.

    כשיהיה לנו בית פרטי עם עץ מספיק גבוה, אני אשתמש ברעיון.

    תודה.

    השבמחק
  6. ממש מקסים!
    בול כשאני צריכה!
    תודה תודה תודה!

    השבמחק
  7. מקסים. תודה. איזה כיף לראות ילדים שמעריכים את הטבע באמת. אני מתכננת מסלול נסיעה של יערות בט"ו בשבט לטעת בכל אחד מהם שתיל קטן.

    השבמחק
  8. נחמד בלוג, אתה נותן לנו תודה מועילה פרטים גדר עץ

    השבמחק