יום שישי, 28 במאי 2010

עליסה בארץ האיקסים

ההחלפות היו הראשונות שצדו את תשומת ליבי בשיטוטיי הראשונים בבלוגים. לאחר שהתחלתי להבין במה מדובר וסיפרתי בהתרגשות לבני משפחתי למה הכוונה בהחלפות, נאמר לי," בעצם אתן משחקות בגמדים וענקים". נכון אמרתי, רק להבדיל ממצבים אחרים בהם תמיד תמיד אנחנו המשקיעים (בבתי הספר, בגנים, משלוחי מנות, פרסי יומהולדת, מתנות יומהולדת או כל חלופה אחרת שאי פעם נתבקשנו לעשות), ומשום מה יוצא שתמיד מקבלים צלחת פלסטיק לבנה ועליה זרוקים, שני ביסלי, במבה ומרשמלו, למורת רוחם של ילדיי- פה בהחלפות אמרתי כולם משקיעים (כך אני מקווה) או יותר נכון כולן משקיעות. וכך ההנאה שבמשחק גדולה שבעתיים והתסכול אני מקווה קטן. אני חושבת שאחת ההחלפות הראשונות בה נתקלתי היתה בבלוג של דנדושה76, שהיא יצרה ערכת חומרי יצירה בצבעי טורקיז-תכלת, אדום עם כפתורים מפימו ושאר ממתקים שהונחו בקופסה שקופה מחולקת לריבועים וסרטי פפיטה ודפים בעיצובה- התמוגגתי וישר ידעתי שאני ממש חייבת להתחיל בהחלפות. לקח זמן עד שבכלל קראתי על איזו החלפה והראשונה והיחידה שהשתתפתי בה עד כה היתה החלפה אביבית בפורום טכסטיל וליבוד. כשאהבת העשיה והיצירה מפעמת בך, את רק מחפשת סיבות ליצור דברים חדשים, ההחלפות הללו מדהימות אותי בכל פעם מחדש כשאני קוראת עליהן, כיצד אנשים שונים לוקחים את אותו נושא למקומות כל כך שונים ומגוונים, עם חומרים שונים, צבעים שונים, פרשנות אחרת-פשוט הפתעה....אני חושבת שהן מהוות פתח למחשבה אחרת בכל פעם מחדש לנסות לעשות משהו שעוד לא עשית, מוציאות אותי מהחשיבה הרגילה.

לשמחתי הצטרפתי לפני כשבועיים לקומונת פרידה ונומה- בפעם הראשונה כשנכנסתי לפורום ראיתי שביום למחרת מסתיימת ההרשמה להחלפה בנושא עליסה בארץ הפלאות. ומיד, מבלי להבין מי נגד מי, מבלי להציג את עצמי בפורום, מבלי לקרוא עוד את הנהלים, מיד נרשמתי להחלפה. במיוחד לאור העובדה ששבועיים קודם לכן יצאתי מוקסמת מהסרט עליסה בארץ הפלאות. אז נכון שכבר עוד לפני לכתי לסרט קראתי את הביקורות על הבמאי טים ברטון ששם את הדגש על היופי והתוכן לוקה בחסר..... אבל בינינו מי בכלל חושב על התוכן עם כל היופי הזה והעושר הסגנוני, היצירתיות והצבעים והדמויות והאיפור והתלבושות... ובכלל לדעתי התוכן לא רע בכלל. מיד בצאתי מהקולנוע ידעתי כי הסרט הזה יהווה השראה לרבים וכי אי אפשר להישאר אדיש אליו. אז כאמור נרשמתי להחלפה , כשהנמענת היא יעל יניב.
מדהים לחשוב עם איזה רעיון התחלתי את ההחלפה, שהוא מאד מאד שונה מהתוצר הסופי.
הרעיון הראשוני היה של ביתי דוקא לתפור תיק בהשראת התאומים טווידלדי וטווידלדם מהגירסה החדשה. וכבר נהגה ממש רעיון וצוירו כמה סקיצות... אבל אז חשבתי שחלק מהיופי של הדמויות הללו זה הצורה שלהם והצבעים שהן לובשות, שחור-לבן, ופסים באדום לבן ושחור לבן, וקצת אדום. עם הצורה דוקא הסתדרתי ותיק אליפסה נראה לי די מגניב שחציו שחור וחציו שחור לבן אבל עם הצבעים ממש לא. ולא ראיתי את עצמי הולכת ברחוב עם תיק בצורה מופשטת של טווידלדם שצבעיו שחור לבן אדום. אז נכון המתנה הרי לא עבורי...אבל עדיין כמו בקניה של מתנה לעולם לא אקנה או אכין מתנה שאני לא אוהבת, אמנם אני צריכה לקלוע לטעם של מישהו אחר אבל בראש ובראשונה זהו בית היוצר שלי ועליי לאהוב אותה ראשונה.

ואז הרעיון של התיק נזנח למורת רוחה של ביתי, שהציעה מיד רעיון אחר: "אמא אולי תתפרי סינור?" - הפעם הרעיון התקבל בברכה, ושוב התחלתי לשרטט סקיצות וחשבתי שטווידלדי ודם יהיו חלק מכיסי הסינור. בהתחלה רציתי לצייר אותם ברגל חופשית, קניתי לכבוד זה רגל, ניסיתי, לא אהבתי את מה שיצא ( התברר לי בדיעבד שאני צריכה להזיז משהו במכונה שאני לא יודעת לעשות זאת כדי להשתמש נכון ברגל החופשית) וחשבתי על רעיון חדש. החלטתי שבא לי לעשות משהו שכבר הרבה מאד זמן רציתי לעשות, אבל אין לי בכלל נסיון בזה, וזה לרקום.

אני אעשה רקמת איקסים של טווידלדי ואחיו התאום טווידלדם, אבל איך לעזאזל אני עושה את זה? לקחתי נייר משבצות של מחברת והתחלתי לשרטט את הדמות. מכיוון שאין לי בכלל נסיון ברקמה כל פעם הוספתי לדמות עוד שורה לרוחב ועוד אחת עד שהפרופורציות התאימו לי לכיסים. לבסוף היתה סקיצה על נייר משובץ, אבל לא היה חוט רקמה שחור וגם לא סבלנות לחכות עד שהשבת תעבור ואוכל לקנות.... ולכן התישבתי בשבת בבקר לרקום טווידלדי בצבע חאקי. עם פסים אדומים בגרביים, וישבתי שעות ורקמתי ולאט לאט נהיה לי גוף ואחריו חולצת פסים וגרביים ואז הגעתי ל..... ראש. בעיה איך עושים ראש עגול בפורמט של איקסים וריבועים??? כבר הגיע יום ראשון והצטיידתי בחוט מתאים ורקמתי עיגול אחד, ופרמתי ועוד אחד ובסוף אמרתי הראש הורס הכל, וזה בכלל לא מתאים לי לסינור שראיתי בדמיוני לא בצורה ולא בצבעים, אז שבו בשקט זוג התאומים יש לי רעיון חדש. והנה ההרקמה שנזנחה...לא נורא לפחות התאמנתי ברקמה...

ופתאם ראיתי בדמיוני את עליסה הקלאסית מהסרט של פעם , הקלאסיקה של וולט דיסני משנת 1951 עם שמלת התכלת והסינר הלבן וידעתי שככה הסינר שלי יראה. אז בחרתי בדים, בד תכלת לסינר, בד קרם שקוף עם רקמה שנקנה כדי לתפור וילונות לחדר העבודה שלי, ולאחר שנגזר הבנתי שהוא לא יסנן כהוא זה מהשמש הרבה שקופחת בחדרי והוחלף בוילון של איקאה בצבע קרם אטום יותר. אז הנה הסינר בכבודו ובעצמו...מכיוון שחשבתי שסינר הוא הכלאה בין חצאית A וחלוק בית חולים שפתוח מאחורה, הגיזרה נלקחה מגיזרת חצאית A שבניתי פעם, קיצרתי אותה באורך והרחבתי אותה בצדדים. על החלק הקדמי ציירתי עוד סינר קטן יותר אותו תפרתי מהוילונות של חדר העבודה שלי, החלק הקדמי, זה שרציתי ולא התאים, והאחורי זה שהתאים ואף משמש אותי ונשארה ממנו שארית של אורך. החלק הקדמי העליון של הסינור נתפר אף הוא מבד קרם של איקאה שנקנה לא מזמן ומשמש אותי המון. ומכיוון שהייתי במוד של רקמת איקסים, החלטתי על כיתוב מקדימה...
alice in wonderland
ששיווה לסינר אופי של פעם כמו שאני אוהבת. אז זהו סיפור הסינר. בתמונה הפותחת את הרשומה רקמת האיקסים נתפרת אל החגורה של הסינר.

מבט מקרוב לרקמת הצלבים....ולבד השקוף עם הפסים... הערה כדאי ואף רצוי לרקום בשעות האור.... עם רדת החשיכה, קצת קשה לראות את האיקסים והמשימה נעשית קשה יותר.



וככה הוא נראה כשהוא לא לבוש....


וככה נראית כל הרקמה...


ועוד כמה תמונות איך לא...אמנם לא בארץ הפלאות אלא רק בחצר הבית...




ומהצד...


אמנם את הרשומה כתבתי כבר לפני כשבועיים עת סיימתי את הסינר... כמובן שהייתי צריכה להתאפק מלהעלות את התמונות עד שהסינר יגיע ליעדו. היום יום שישי, ה28.5.2010 התקיים מפגש של פורום טכסטיל וליבוד בכפר הס, אנחנו התייצבנו ראשונות בחצר הירוקה והמקסימה, גם אמרנו שנבוא קצת קודם לעזור.... גם לקחנו מקדמי בטחון מופרזים.... הראשונה שהגיעה אחרינו למפגש, כאילו בהזמנה, היתה יעל, ובשמחה רבה מסרתי לידיה את הסינר. היא אהבה אותו ושמחתי היתה גדולה עוד יותר. איזה כיף להעניק מתנה וכיף שבעתיים לדעת שמרוצים ממנה. זו לי הפעם הראשונה שאני משתתפת במפגש כלשהו של פורום, תודה לעופרה על שפתחה בפנינו את חצר משפחתה לבקר של כיף, ואף נתנה לנו להציץ בסטודיו המקסים שלה, היה בבקר הזה קצת מהכל...קצת הכרויות חדשות...וגם קצת פגישות עם בנות קצת מוכרות...קצת קשקושים... אוכל טעים זה דוקא היה די הרבה... החלפה קטנה ( מצא חן בעיני איך בכל פעם מקבלת ההחלפה קמה לקחת החלפה עבורה) ,טיפים בנוגע לצילום ע"י דנה...(תודה גם לך).... בקיצור נהניתי עד מאד. ולסיום.... הסינר במבט מאחור...


9 תגובות:

  1. סינר משגע
    בטוחה שהתקבל באהבה רבה
    והיה נחמד ומענין לשמוע (טוב, לקרוא) את התהליך שעברת בהחלפה הזו.
    הבעיה היחידה: בדיוק אתמול בערב יעל ואני הזכרנו את התכנון לתפור יחד סינר (זה מן תכנון שכזה שאנחנו כבר חצי שנה יודעות שמתישהו...) ואם היא עכשיו חושבת שהיא יכולה להבריז לי... זה לא יסולח
    ;-)

    השבמחק
  2. איזה קטע שבדיוק יעל רוצה לתפור סינור.... אז סימן שהיתה זקוקה לאחד... כמובן שזה לא תחליף ללתפור אחד בעצמך. מקווה שאכן תתישבו ותתפרו אחד נוסף.

    השבמחק
  3. איזה סינר מסוגנן! לא הייתי מכלכת אותו לעולם!!!
    הרקמה שלך מושלמת - את בטוחה שאת לא רוקמת כבר שנים בחדרי חדרים בלילות בלי שאף אחד יראה? פרפקציוניזם של ממש - גם חצי טווידלדם נראה כך!
    הבד של איקאה נפלא ומתאים לרקמה יופי...
    סינר "שבת" יפהפה שכזה - וזו שעה טובה בדיוק לומר - שבת שלום!

    השבמחק
  4. והוא שלי, שלי ורק...שלי!!!
    אני אגיד לך שוב (ושוב ושוב) שהוא פשוט מושלם (אפשר היה להבין מהחיוך שלא נמחק לי, נכון?)
    הרקמה מדהימה והסיפור מאחורי בדי הסינר היה מקסים - השווצתי כבר בארוחת הערב איתו, ולפני שהסםקתי להגיד מילה עליו-אחיינית שלי מיד ציינה שזה ממש תואם שמלת אליס

    היה כיף להכיר אותך היום ושוב המון תודה (-:
    נ.ב -מקווה שיסתדר עניין התמונות (מחזיקה אצבעות חזק)

    השבמחק
  5. ראיתי אתמול בלייב והוא מדהים!! התקשתי להחזיר ליעל... :-)

    השבמחק
  6. מקסים מקסים מקסים!!! איזה כיף ליעל!! והרקמה שלך מדהימה. קשה להאמין שאת לא רוקמת שנים על גבי שנים! יש לך עבודה מדוייקת ויפה, בקיצור, מושלם!!!

    אה, ודרך אגב, ברוכה הבאה לקומונה שלנו :-)
    מירה

    השבמחק
  7. רעיוןן נהדר ויופי של ביצוע, הריקמה נהדרת!

    השבמחק
  8. מקסים מקסים מקסים!

    השבמחק
  9. וואו יופי של רעיון יופי של ביצוע, הרקמה משגעת!!!! כל כך עליסאי כזה.....נהדר! אני מאד אוהבת לקרוא את "מאחורי הקלעים של הבלוג"

    השבמחק