יום רביעי, 14 ביולי 2010

חצי הדרכה- פנקס מחטים

עד היום זכורה לי התחושה כילדה רכה בשנים של פתיחת הארון הגדול בחדר השינה של הורי והחיטוט (ברשות כמובן) ביחד עם אימי בחפצים מן העבר...כילד/ה אין כמו החיטוט בחפצים כמו קופסת תכשיטים ישנה, קופסת התפירה הישנה.... בינינו יש רבים מאיתנו (גם אני נכללת בתוכם) שזה לא עבר להם גם בבגרותם...(ואני מכירה עוד כמה כאלו...)
אני ממש זוכרת את הכיף הגדול שבפתיחת קופסת התפירה . מדובר היה בקופסת עץ עם ידית עץ בעלת שתי דלתות על ציר שנפתחות כלפי מעלה, כאשר כל הקופסה היתה בנויה מכמו 3 מגירות אחת על השניה שנפתחות על ציר הצידה, 3 מגירות מכל צד שהיו עם פתיחת הקופסה מדורגות אחת מעל השניה. מקווה שההסבר העילג שלי מאפשר להבין למה התכוונתי, אני חושבת שבעידן הרטרו הקופסאות הללו חזרו לאופנה. מלבד ההנאה שבפתיחת הקופסה המשונה... הנאה כפולה ומכופלת היתה בחיטוט בתוך הקופסה, במישוש הכפתורים הישנים, זכר לחנות הסידקית הראשונה שבמושבה שהיתה לסבה וסבתה של אימי בראשית ימיה של ראשון לציון , במדידת אצבעון הפח ( שצמיד נראה לי אביזר משונה ומיותר) לימים אני יכולה להעיד כי מעולם לא השתמשתי באצבעון...בנסיון להבין כיצד עובד המשחיל חוטים בתוך המחט ( עד היום אני לא כל כך מבינה ולא משתמשת בפטנט), ועוד מיני קשקושים בתוך הקופסה. הפריט שהכי הכי אהבתי בתוך הקופסה, גר בקומה השניה או השלישית (משמע רק שפתחת את כל הקופסה יכולת להגיע אליו) היה פנקס המחטים. זה היה פנקס קטן מבד קצת דומה לבד גבינה של רקמה בצבע גוף, רקום ברקמה כחולה עם חוט כחול לקשירה בצד ובתוכו מקום מיוחד (כמו דף במחברת) בו היו נעוצות הסיכות והמחטים. אני חושבת שהפנקס היה פרי עבודתה של דודתה של אימי שהיתה עושה עבודות יד רבות . שנים כבר לא הסתכלתי על הקופסה הזו.... ולא על פנקס המחטים... בזה הרגע ממש כשאני כותבת שורות אלו, אני מבטיחה לעצמי להוציאה מהארון בפעם הבאה ... כדי לראות אם אכן התמונה שיש בראשי זה עתה דומה למציאות.
ביחד עם ההרשמה לסדנת התפירה (מהרשומה הקודמת) קיבלנו כאמור רשימת ציוד ארוכה. כמובן שאת כל הרשימה היה לנו בבית, למעט המחברת המשובצת שהוזכרה ברשומה הקודמת. לכן החלטתי להוסיף משהו משלי. זה מה שהביא אותי להיזכר בפנקס המחטים ולנסות לעשות אחד שכזה מזכרוני. הרעיון היה לעשות אחד שכזה עבור ביתי. אך מכוון שבתה של חברה שלי שהגיעה לחופשת קיץ מארה"ב נרשמה אף היא לסדנה... החלטתי להכין אחד גם עבורה. ומכוון בזכות חברה אחרת של בתי בת כיתתה הגענו לסדנה.... אמרנו לא נקפח גם את השלישית... ובגלל שידענו שהשלישית מגיעה עם עוד ילדה (בת כתה מקבילה לביתי).... פתחתי סרט נע. 4 פנקסי מחטים...עם אותם בדים ( למניעת קיפוח) שרק הציור שעל הכריכה משתנה, וכן שניים (הראשונים שבהם) נעשו בלי סרט קשירה, ואילו הבאים בתור קצת השתכללתי והוספתי סרט. אז הנה מספר תמונות של הפנקסים....וזו לא ממש הדרכה, כי לא צילמתי כל שלב ושלב... אבל כל כך קל להכנה שאסביר קצת מה עשיתי.... קלי קלות.
מה צריך?
שני ריבועים של בד... מבדים שונים (אפשר גם מאותו הבד... מענין פחות לטעמי)
חתיכת סרט (גם לא חובה... אפשר גם לסגור את הפנקס עם תיקתק, או סקוטש)
שתי חתיכות לבד (קטנות בס"מ או שניים מריבועי הבד)
אז מה עושים?
לוקחים את שני ריבועי הבד (את הגודל אתן תקבעו... זה לא צריך להיות גדול מדי... כולה לסיכות ומחטים)
מניחים אותם צד ימין מול צד ימין ותופרים מסביב. ( לא לשכוח להשאיר פתח כדי להפוך בסוף התפירה)
במידה ורוצים גם את סרטי הקשירה שבצדדים מניחים אותם עוד לפני התפירה , באמצע הריבוע מימין ומשמאל, כאשר כל הסרט פונה פנימה (בין שני הבדים).
אחרי שהפכתי קיבלתי מן ריבוע דו צדדי עם שני סרטים מימין ומשמאל.
אם רוצים לקשט את הפנקס.... כפי שעשיתי... זה הזמן לקשט (נכון שיראו את התפירה בצד השני, לדעתי במקרה זה זה לא נורא)
אחרי שהופכים את הריבועים התפורים לצד הנכון, ומגהצים.... תופרים תפר בקצה (כך גם סוגרים את הפתח שנשאר)
לוקחים את שתי חתיכות הלבד, מניחים אותן באמצע הריבוע...מצידו הפנימי של הפנקס ותופרים תפר אחד באמצע לחבר את הלבד לריבוע. (כך נוצרת מעין מחברת עם דפי לבד באמצע)
זהו נגמרה העבודה והפנקס מוכן.
זו לי הפעם הראשונה שאני מנסה להסביר איך מכינים משהו, מקווה שהובן על אף שלא צילמתי בשעת מעשה.
זה כל כך פשוט שלא נראה לי שתהינה בעיות, במיוחד למי שקצת מבינה בתפירה. אז עוד כמה תמונות שיבהירו קצת יותר...
"הקישוטים" שעל הפנקס....דוגמא משמאל לפנקס עם קשירה, ומימין בלי...

כך נראה הפנקס מבפנים...אפשר לראות על בד הנקודות את ריבוע תפירת הקישוט...אפשר כמובן לעשות עבודה עוד יותר נקיה ולתפור את הקישוט לפני תפירת שני הבדים זה לזה...)

ובעצם מתקבלת מחברת בד עם דפי לבד בפנים לסיכות...


ועוד מבט אחרון לכל הפנקסים ביחד...



זהו זה, פרויקט קצר, מהיר וקל להכנה, אפשר להכינו עם ידע מועט מאד בתפירה, נחמד למתנה, אפשר לשדרג אותו כיד הדמיון... אשמח לקבל תגובות... אם ההסבר הובן... ואם מישהו ניסה בעקבותיו להכין פנקס שכזה...קראתי לרשומה חצי הדרכה, משום שכאשר תפרתי את הפנקס, לא חשבתי על הדרכה ולכן לא צילמתי.... אבל מאחר וכל כך קל להכין אותו החלטתי בכל זאת לנסות ולהסביר... מקווה שהצלחתי....אשמח לשמוע ....


8 תגובות:

  1. הי, הפעם אני הראשונה... איזה כבוד!
    מה זה הדבר היפה הזה?!
    מחכה להמשך....

    השבמחק
  2. בכהרגלנו....ננסה לנחש....פנקסי מחטים וסיכות לתופרת חדשה?

    השבמחק
  3. תמיד כשאני רואה שיש לי תגובה עוד לפני שכתבתי... אני מנסה להמר מי כבר ראתה את התמונה... הפעם הימרתי נכון...לגבי המגיבה השניה. ולגבי המגיבה הראשונה.... שלחתי לך הרגע מסר....

    השבמחק
  4. פנקסים מקסימים !!
    אני אוהבת את שילובי הבדים בעבודות שלך..

    השבמחק
  5. אי אפשר להאשים אותי שאני לא עקבית....וגם את (-:
    הפנקסים מקסימים ושילוב הבדים מתוק (נקודות, איך לא?)

    השבמחק
  6. פנקסים מקסימים...
    איך אני אוהבת את הבדים האלה.. הכי יפים!

    השבמחק
  7. מקסים מאוד ומזכיר לי שמזמן רציתי לפנק את עצמי באחד כזה... תודה!

    השבמחק
  8. תודה על ההזדרכה,
    זה משהו שאפילו אני יכולה להצליח לעשות :-))))
    מקסים!

    השבמחק