יום חמישי, 21 ביולי 2011

הפתעה בגינה

כמו בכל בוקר פתחתי את התריס והיצצתי אל גינת התבלינים שלנו. מה גדולה היתה הפתעתי לגלות שאחד משיחי הרודה ששתלנו לא מכבר נותר עירום לחלוטין מעלים. מבט נוסף גילה כי יצורים קטנטנים ומוזרים נמצאים עליו ועסוקים בכרסום כל העלים היפים שלו שלשמם קניתי את הצמח הזה. יש ששאלו אותי אחר כך אם קניתי את צמחי הרודה בגלל "סגולות" העין הרע שיש בהם......כמובן שלא הבנתי דבר וחצי דבר בנושא...והסיבה שקניתי אותם היא בגלל יופיים.


אתם יכולים להבין כמובן את גודל התדהמה והזוועה למראה היצורים השמנמנים והירקרקים, מרובי הרגליים בעלי הפסים השחורים והצהובים על הגב עם הנקודות (איך לא במיוחד בשבילי) הכתומות על הגב........

מבט נוסף הבהיר לי כי חלקם כבר עסוק בחיסול שני השיחים הנותרים. חיש מהר קראתי לבני....היחיד מילדיי שער בבית בשעות מוקדמות כאלו של הבוקר (ולא שהיה כל כך מוקדם....להזכירכם עכשו יולי....חופש.....), אם הוא לא הלך היום לכדורסל לפחות ניתן לו שעור בטבע. איפה עדשת מקרו כשצריך אותה קיללתי בלב......בדיוק אחרי שעור המקרו האחרון שלמדנו......


מקצב נגיסתם המהיר בעלים וממראה השיח העירום הבנתי שעלינו לפעול במהירות לפני שהזחלים ישתלטו לנו על כל הגינה.


מזל שאספנו מלאן צנצנות לבת מצווש, כך שבשניות היתה בידי צנצנת.....קראתי לעוזר היחידי שער בשעות הללו.....כשהמשימה היתה.....סילוק הזחלים מהשיחים והכנסתם לתוך הצנצנת.


טוב אני חייבת להודות שקצת פחדתי מהם תחילה....הצבע המרהיב שלהם הטריד אותי אולי הם זחלים רעילים ומסוכנים (כפי שאתם אורים ידע רב בענין אין לי....) ולא היתה לי שום כוונה להחזיק אותם בידיים. החפץ הראשון שמצאתי בכדי שיעזור לי להעבירם לצנצנת היה...בורג ארוך.....מכיוון שהזמן דחק...ואני כבר מדמיינת איך חיש מהר כל הגינה שלי מתכסה בזחלים....התחלתי לעבוד...



אל דאגה לא התכוונתי להרע לזחלים.....רק פשוט לזרז אותם לשחרר את אחיזתם מגבעול הרודה העירום לתוך הצנצנת.


כנראה שהזירוז לא מצא חן בעיניהם והזחל הראשון שעליו ניסיתי את טכניקת הבורג שלף לעברי זוג מחושים צהובים מרהיבים והשפריץ מיץ ירוק. זה השלב שעזבתי את טכניקת הבורג ועברתי לגזור את עלי הרודה עם מזמרה ולהכניס את הזחלים לצנצנת.


עוד גבעול ועוד גבעול והצנצנת התמלאה....כפי שעינכם רואות בתמונה הפותחת. מלאה בזחלים חלקם שמנמנים וחלקם קטנים יותר.


יופי הצנצנת מלאה, מה שנותר היה לעשות להם חורים עם מסמר במכסה הצנצנת לאוויר (אל דאגה כמובן שלא דפקתי את המסמר כשהזחלים בצנצנת), אפילו דאגתי לרווחתם ושמתי טול בין החורים לבין המכסה, פן אחד מהזחלים ינסה לעבור בחור וייפצע......הנחתי את הצנצנת בצד.....הרעיון היה לעטוף אותם יפה יפה לשים סרט פפיטה על הצנצנת ולהביא אותם ל"חמד" שחובב חרקים ושאר בעלי חיים.


כנראה שהיחידה שהתרגשה מה"מזיקים המרהיבים" הייתי אני. השעור בטבע נגמר די מהר מחוסר הענות בקרב הקהל.....


איח.....מה זה התולעים המגעילות הללו, נקראה קריאת כוון בקרב הנוער שההתעורר סוף סוף בשעת צהריים.


כך ישבו להם הזחלים בנחת בתוך הקופסא בצל מספר שעות וחיכו.....כשמה שהשתנה בצנצנת היה מספר העלים שהלך ופחת ביחס הפוך לעיגולים החומים (הקקי שלהם) שהלך וגדל.


במקרה הגיע הגנן בשעת צהרים מאוחרת......תראה אני מושיטה לו את המציאה.....בחיים לא ראיתי זחילם שכאלו ענה לי...מסקרן מאד.....מכיוון שהייתי צריכה להביא דשן מהמשתלה...הציע הגנן שאקח את הצנצנת אליהם.....לשאול מה שם המזיק......


הלכתי למשתלה עם הצנצנת......תראה אני מראה לבחור הראשון שאני פוגשת במשתלה.....בתקווה שיושיע אותי....תראה איך אכלו לי את כל הגינה. והוא בהתרגשות קורא לי: "תחזירי אותם, תחזירי אותם", מה תחזירי אותם אני שואלת לא מבינה בכלל למה הוא מתכוון...איך אני יכולה להחזיר אותם, אם קניתי את השיחים כבר לפני חודש??? בטח לא מקבלים במשתלה שיחים שנשתלו כבר לפני חודש ועוד עם תולעים.......תחזירי אותם חוזר על עצמו עובד המשתלה הנרגש.....א הזחלים למקום....הם מיוחדים...את לא יודעת מה יש לך פה??? לא אני עונה.....כשהתאספו סביבי עוד עובדת מהמשתלה ועוד גננת שבמקרה קנתה במשתלה וישר שאלה אותי אם אני מכונה לתת לה אותם.....רק אז התחלתי להבין שאולי במקום צנצנת שורצת מזיקים יש לי אוצר פה......יש לך פה זחלים של פרפר זנב סנונית.....אם תחזירי אותם למקום יגדלו לך פרפרים מרהיבים.....


אני מודה שלא ישר קניתי את זה....מרהיבים מרהיבים אמרתי...אבל מה יהיה אם יאכלו לי בדרך את כל הגינה??? הם לא יגען בצמחים אחרים הבטיחו כולם....רק ברודה...ורודה תקני חדש.....טוב אמרתי וחזרתי הביתה....


עוד תהיתי ביני לבין עצמי...מה יותר שווה רודה שלמה או הצלת חיים???החלטתי לבדוק עוד קצת באינטרנט...ובסוף הכף הכריעה...הצלת חיים כמובן ופנטזיה על חוות פרפרים קטנה פה בגינת התבלינים שליד הבית.


שוב חזרתי עם הצנצנת לשיחי הרודה משחררת חזרה את הזחלים.....פה אני חייבת לומר.....שהזחלים הגדולים חיש מהר החלו במלאכת הכרסום....הקטנים שבהם...איך לומר זאת בעדינות....תנאי השבי אפילו אם היה קצר לא הטיבו עימם......חלקם התאוששו...חלקם לא.....ולפי מספר הזחלים שבצנצנת...ולפי המספר שספרתי ביום למחרת על השיחים.....כנראה שחלקם עבר לעולם שכולו טוב.....אז הנה מספר תמונות ביום שאחרי.....ממשיכים לכרסם בהנאה את עלי הרודה......



מכל הכוונים......



קטנים ואפילו גדולים.......



ואם יצאו לנו פרפרים מרהיבים....אני מבטיחה לצלם ולהראות.......
אז לא שכחתי את ההבטחה על הבת מצווש....ואפילו באותו היום היה לי עוד סיפור נחמד לספר....אבל נשאיר קצת משהו גם לימים שיבואו....לילה טוב.....

12 תגובות:

  1. וואו הם פשוט יפיפיים!
    מקווה שתצליחי לתפוס לנו בעדשת המצלמה פרפר :)
    ואין על הצילומים שלך! לפתח ולמסגר :)

    השבמחק
  2. זנב הסנונית הוא אכן פרח מרהיב...
    לא מעט אנשים קונים את השיח הזה בגלל הפרפר...

    השבמחק
  3. הבנתי שקונים את השיח הזה בגלל שיש לו סגולות של עין הרע....מסתבר שיש לו חריפות מוימת ולכן זנב הסנונית אוהב לאכול אותו וכך הוא מגן על עצמו מפני ציפורים.....תודה על התגובות והמחמאות

    השבמחק
  4. זחלים יפיפיים, גם הפרפר מדהים, מקווה שתצליחי לצלם לנו...
    התמונות שלך נהדרות והפוסט כתוב מעניין וכיפי!

    השבמחק
  5. איך שראיתי את הזחלים בצנצנת רציתי לצעוק לך "זה זנב הסנונית!!!"

    אנשים קונים את הצמח הזה במיוחד בשביל הזחלים והפרפרים של זנב הסנונית!

    אצלי משום מה זה אף פעם לא מצליח, לך יש מזל ענק, את לא מבינה כמה שהם מדהימים!

    תחזירי אותם לצמח ותקני אפילו עוד כמה צמחים כאלו שיהיה להם מה לאכול ושיהיו עוד שיבואו

    השבמחק
  6. טוב מצטערת לקלקל את החגיגה אבל זה איכססססס!! יש לי פוביית זחלים ואני נגעלת מהם ברמות לא נורמליות..
    צר לי...
    ולא עוזר שאני מבינה ויודעת אילו פרפרים מהממים יוצאים בסוף.
    בחחחחחח.
    מחכה לבת מצווש בקוצר רוח
    הילה

    השבמחק
  7. איזה כייף לכם! הרפתקה קייצית.. ואני יכולה לספר לך (אבל תנסי בעצמך) שהם דווקא מאוד נעימים למגע (-: בעדינות כמובן.. כשהייתי קטנה היו לנו כאלו אז כנראה שאף פעם לא מאוחר מלהתלהב מהם (-:

    השבמחק
  8. בצילום הם ממש יפים, לא יודעת איך הייתי מגיבה אם היו מסתובבים לי בחצר... מצד שני - הם בטח עדיפים ממקקים :-) מקווה שהפרפרים יצאו מרהיבים בסוף!

    השבמחק
  9. יא, צילומים מרהיבים, קראתי את הסיפור בהמשכים (כי הציקו לי כל הזמן) והתמוגגתי מכל מילה.
    מן הסתם הייתי חוטפת שבץ למצוא את כל החבר'ה האלה אצלי בגינה, מחכה לראות מה יצא מהם כשהם יגדלו.
    נשיקות
    מקופלת

    השבמחק
  10. איזה כיף שעוד מישהו מגדל פרפרים בבית.
    רציתי לשתף אותך בתוצאות שלנו.
    דרך אגב, היום היית במשתלה מצאתי שוב את צמח הרוטה עם ביצים של הזחל, מקווה שהפעם אצליח לגדל משלב מוקדם יותר .

    http://marxmus.wordpress.com/2011/07/31/le-papillon/

    השבמחק
  11. למה רק אות ז מגעיל!?

    השבמחק
  12. סליחה...
    למה רק אותי זה מגעיל?!

    השבמחק