יום ראשון, 3 באוקטובר 2010

שארית הסוכה



כשהאוויר מתמלא בחוץ בריח של גויאבות מיד אני נזכרת בריח של ילדות, בסוכות כשהיינו ילדים. איך במוצאי יום כיפור סבא היה לוקח ממש כמו בשיר "פטיש מסמר ניקח מהר סוכה לבנות...." , קרשים ישנים מלאים בקוצים ומסמרים ומתחיל בבנית הסוכה. בתחילה מעברו האחד של הבית , אחר כך עברה הסוכה לצידו השני. אחר כך היתה משימת הסכך....הורדת הענפים מעץ התמר הגדול שליד הבית, (ומכיוון שהיה גבוה מאד המשימה כלל לא היתה פשוטה) ששימשו הן כסכך והן כקישוט קירות הסוכה. כילדה צעירה אני דוקא לא זוכרת את עצמי מקשטת את הסוכה, אולי משום שהייתי משאירה את הכבוד לבני דודיי הגדולים יותר והמנוסים יותר במלאכה. אני זוכרת איך הייתי מתבוננת בהשתהות במגזרות הנייר של בת דודתי שהיו מעטרות דפים צבעוניים ומבריקים (שאני לא חושבת שבכלל ניתן להשיג דפים שכאלו היום), ברימונים שנקטפו מעץ הרימון שליד הבית וניתלו כאהילים לקישוט הסוכה. במנורות הנייר מאותו בית יוצר, היה באוויר ריח מיוחד וחגיגי.

השנים חלפו להן....בבית של סבא וסבתא כבר לא בונים סוכה, הדור הזה כבר נעלם מן העולם ורק ריח הגויאבות באוויר תמיד מזכיר לי נשכחות.
אנחנו "דור האינסטנט" כבר החלפנו לפני שנים רבות את סוכת "פטיש מסמר" בסוכת נחלים עת קיבלנו מתנה מהורי כשעברנו לגור באותו מושב עם ריח הגויאבות והתחלנו אף אנו לבנות סוכה לילדינו.

וכמיטב המסורת בכל צאת יום כיפור היינו מוציאים את עמודי הברזל מהמחסן (בעזרתו האדיבה של אבי כמובן שתמיד מגיע לעזור) ומתחילים במלאכת הבניה של הסוכה, עם אותה הרגשה של חגיגיות באוויר. אמנם איני יכולה להתחייב לומר שכל מוצאי כיפור הסוכה היתה נבנית בדיוק בזמן....אבל תמיד תמיד עד חג הסוכות עמדה סוכה מפוארת ומקושטת המחכה לאושפיזין.

מסורת זו מסורת ובצהרי החג היה מגיע "חיל הפרשים" הלוא הם צמד החמד לתגבור הקישוט של הסוכה. הרבה מאד סוכות קישטנו במשך השנים...הרבה חדוות יצירה היתה שם בין כתלי הסוכה ,אבל משום מה כמעט ואין תיעוד לענין.

מלאכת הבניה והקישוט של הסוכה תמיד היתה מרגשת יותר ממלאכת הפירוק....במיוחד לאור העובדה כי כמעט תמיד היה יורד גשם בסוף סוכות שהיה מחרב את הקישוטים המפוארים שנעשו באהבה רבה ותמיד היינו זורקים את הקישוטים בתום החג לפח. כנראה שלזה התווספה ההרגשה שהסוכה היתה כמעט תמיד "חד פעמית" היינו יושבים בה בערב חג ראשון ואז הסוכה היתה נשארת מיותמת עד מוצאי החג כשהיינו נכנסים אליה לפרק אותה. בשנים שהיתה פעילות רבתי בסוכה לעיתים רחוקות גם ערב החג השני היה נחגג בסוכה ועוד ערב אחד בחול המועד במקרה הטוב. ולכן כל התהליך של פירוק המוטות, הסרת הקישוטים, הסרת הבדים וכיבוסם בידיעה שהנה תמו ימי החופש של החגים היה די מבאס.


השנה, זו השנה הראשונה שהחליט "בונה הסוכה" להיות יותר אינסטנט מאינסטנט ולהשתמש לראשונה בפרגולה שנבנתה זה עתה כמעט כמו במסורת פטיש מסמר. במקום להוציא את מוטות הברזל של "נחלים", שלפנו חבל ארוך ארוך ועליו תלינו את בדי הסוכה המקוריים. את כל אלו תלינו סביב הפרגולה. סכך כבר היה (אולי לא תקני במיוחד אבל דוקא נגד גשם), אפילו מקום מרווח יותר היה, קישוטים עשינו ממש כמו בכל שנה....ההבדל היחידי היה שקירות הסוכה לא עמדו איתנים אלא התנפנפו להם ברוח לכל עבר. אמנם זה הוסיף לסוכה הרבה חן אך יחד עם זאת גם עוגמת נפש לחלק מיוצרי ותולי הקישוטים...שחלקם נקרעו מיד עם רוח ראשונה.

ואפילו שהשנה היתה לי סיבה לתעד את הסוכה (הבלוג) משום מה לא טרחתי לתעד, לא את מלאכת הכנת הקישוטים ולא את הסוכה בשיא תפארתה. דוקא שניה לפני שפרקנו אותה, שכבר כל הקישוטים דהו מהשמש החזקה, או נפלו על הרצפה ונקרעו, כשקירות הסוכה כבר מזמן לא היו איתנים....דוקא אז נכנסתי לסוכה לתפוס כמה תמונות למזכרת.

אז כאמור הסוכה ראתה ימים טובים יותר אבל עדיין כמה תמונות לאווירת החג שהיתה.


מגזרת נייר , שהספיקה להתקמט ולעוף מעט ברוח...אבל בכל זאת מזכרת לימי מגזרות הנייר עם הדפים המבריקים. בתמונה הפותחת אפשר לראות עוד מגזרות נייר כנסיון לחקות את המגזרות של פעם....


כדור נייר שנעשה בהשראת הפוסט שהעלתה איולה, אחריו נעשו עוד כמה כדורים אבל הוא היה היפה מכולם, וכמו בחוקי מרפי הוא היה הראשון להסתבך במאוורר התקרה ולהיקרע וליפול ארצה כבר בערב החג....אז הנה הוא מיותם על הרצפה כשסביבו....תפוחים שנפלו מיונות השלום שהביאה דודתי לקישוט הסוכה.


באמצע היונה יש עלים...שם היו התפוחים שנפלו....(הזהרתי שאני מראה שאריות של הסוכה)


והנה תמונה שמראה שהקירות כבר לא כל כך קירות, הם התכווצו להם על החבל והסתבכו בקישוטים, רואים פה ושם מגזרות נייר ואפילו פורטרטים של חלק מבאי הסוכה...


והנה מהתמונות המעטות שנשנן מסוכות עברו...(משנה שעברה)....עת הסוכה היתה עדיין סוכת נחלים וצולמה בשיא תפארתה....


ומנהג שעשינו לנו לפני כשנתיים שעל קירות הסוכה תלויים פורטרטים של האמנים הצעירים במשפחה של כל אושפיז ואושפיז שמגיע לבקר בסוכה.... (ראה מאחורי השרשראות מתחת לשלט המתארחים)


והנה תקריב של חלק מאושפיזי הסוכה.....שימו לב שגם הבת דודה בתיה תמיד תמיד מקבלת מקום של כבוד מצד מציירי הפורטרטים כחלק מאושפיזי הסוכה. (הפורטרט האמצעי...)

והיו שנים שאף הגדלנו ראש והילדים בנו סוכות מיניטורות ואף קישטו אותם כמיטב המסורת...



ואפילו עיצבו לסוכה רהיטים הכל הכל מעשה ידיהם.....ואפילו אירחו פליימוביל בתור אושפיזין


וסוכה של ילד שני....אפילו תראו את הסכך ממש כמו המקורי מעץ התמר....


ומלמעלה



ולראשונה השנה למאכת פירוק הסוכה היתה מהירה יותר וקלה יותר "והרבה הרבה פחות" מבאסת (איזו עברית תקנית הישר למילון של אבן שושן....)




7 תגובות:

  1. איזה יופי!!! אהבתי את הרעיון שהאושפיזין מונצחים על קירות הסוכה. לפחות השנה לא ירד גשם והמיס את הניירות הצבעוניים לתוך הסדינים(:

    השבמחק
  2. אכן סוף סוף כשיש לנו קורת גג לסוכה שלא מאפשרת לגשם לחדור דרכה....דוקא אז לא הגיע הגשם....מקווה שזה לא מבשר לנו על שנה עוד יותר יבשה.

    השבמחק
  3. יא, אחלה סוכה, והתאהבתי בסוכה המיניאטורית, איזה חמידות

    השבמחק
  4. הייתי נותנת לפוסט כותרת: ריח הגויאבות. ריחן מבשר את הסתיו, את החגים ומזכיר את הילדות. אני קונה גויאבות כל שנה רק בשביל הריח והנוסטלגיה. באמת רק הן נותרו כבעבר. הסוכות השתנו, החוויות השתנו אפילו הקישוטים השתנו. ריח הגויאבות נשאר.

    השבמחק
  5. אני דוקא שונאת גויאבות.....מהילדות זכור לי שתמיד היו בהן תולעים (לפחות אלו על העץ של סבא) אבל הריח הוא ממש נוסטלגי. מדהים איך ריח יכול לעורר כל כך הרבה.

    השבמחק
  6. מתה על ריח של גויאבות... והסוכות המיניאטוריות מקסימות!

    השבמחק
  7. הסוכה המיניטאורית מדהימה!!!!

    השבמחק